Längdskidgrupp 2020/2021

Längdskidgrupp 2020/2021

Längdskidcoachen Kalle Gräfnings bjuder in till längdskidträning i grupp under vintern 2020/2021!

Lär dig mer om skidåkning och träna med likasinnade!

Ledare: Kalle Gräfnings (huvudansvarig).

När:

Skidgrupp klassisk skidåkning startar vecka 50, tisdagen den 8 december 2020 kl 17.45 och klockan 19.15. Varje träningstillfälle är ca 75 minuter. Sammanlagt träffas vi 11 tisdagar i vinter fram till vasaloppsveckan. Uppehåll under jul/nyårsveckan v52 och v53.

Skidgrupp skate startar vecka 2, torsdagen den 14 januari 2020 klockan 17.45. Varje träningstillfälle är ca 75 minuter. Sammanlagt träffas vi 9st torsdagar i vinter fram till vasaloppsveckan.

Var:
Kurserna genomförs på Lugnets skidspår i Falun. Samling på spåret nära Café Skyttepaviljongen.

Om skidgrupperna och översiktligt innehåll

Alla är välkomna att deltag i våra skidgrupper!
Nybörjare som mer vana elitmotionärer. Träningspassen är anpassade för att passa alla och ni blir indelade i olika mindre grupper efter erfarenhet och ambitionsnivå. Viss vallahjälp på tisdagar kommer att finns före varje tillfälle.

Nyhet! Vi kör ”träningsgrupp” för de mest vana deltagarna i både klassiskt och skate. Se nedan.

Grupperna på både klassiskt och skate (Grupp 1-3) delas ungefär in i:

1. Teknikgrupp 1. Nybörjare (Jag känner mig ovan på skidor och vill lära mig från grunden). Fokus teknik som det varit de senaste åren. Pulshöjande moment genom tex stafetter på slutet av varje tillfälle.

2. Teknikgrupp 2. Något vana motionärer (Jag har åkt en del skidor men behöver förbättra tekniken). Fokus teknik som det varit de sista åren. Pulshöjande moment genom tex stafetter på slutet varje tillfälle.

3. Träningsgrupp 1. Något vana motionärer. (Jag har åkt en del skidor men behöver och önskar förbättra flåset i kombination med teknik). Fokus på träning, pulshöjande moment och intervaller och med teknik under uppvärmningen).

4. Träningsgrupp 2. Mer vana (elit)motionär och vana åkare. (Jag är en van skidåkare som stakar mycket och behöver utmana mig i mer åkning och träna upp flåset). Fokus träning och intervaller med teknik under uppvärmningen. Extra fokus på stakning.

Huvudsyftet med skidgruppen är att skapa skidglädje genom att genomföra roliga och varierande träningspass tillsammans med andra likasinnade. Deltagarna får lära sig teknik både uppför, utför, på platten samt testa på enklare intervaller.

Klassisk skidteknik gäller på tisdagar och skate skidteknik på torsdagar är det som gäller och egen utrustning är obligatorisk.

Anmälan 

Skicka e-post till: langdskidcoachenkalle@yahoo.se  eller ring/sms:a 070–6396385.

I anmälan ska det framgå ditt namn, personnummer, e-post, telefon och adress.

Pris
Skidgrupp klassiskt på tisdagar 1700 kr/person.  Skidgrupp skate på torsdagar 1350kr/person. Faktura på kurserna skickas ut på mejl, betalas senast dagen innan kursstart. Kvitto på kursavgiften kan erhållas.

Villkor

Betalning sker mot faktura. Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften (undantag kan förekomma vid till exempel allvarlig skada). Deltagande sker på egen risk. Sista avbokningsdag på kursen är två dagar innan kursstart.

Preliminärt upplägg skidgrupp klassiskt.

OBS! ”Träningsgrupperna” har detta innehåll på uppvärmningen följt av intervaller av olika slag på alla tillfällen.

Vecka 50. Fokus på skidvana. Enklare teknikövningar. Testa på diagonalåkning och stakning.

Vecka 51. Fokus på balans. Stafetter. Testa på stakning med frånskjut.

Vecka 1. Repetition av vad vi lärt oss hittills. Stafetter.

Vecka 2. Fokus på skidvana. Repetition diagonalåkning och stakning.

Vecka 3. Uppvärmningsövningar. Stafetter. Fokus diagonalåkning. Enklare intervaller diagonal.

Vecka 4. Uppvärmningsövningar. Fokus stakning med frånskjut och stakning. Stakintervaller.

Vecka 5. Fokus Saxning och Styrka på skidor. Intervaller med alla växlar.

Vecka 6. Fokus snabbhet och spurter. Introduktion spårbyte. Impulsintervaller.

Vecka 7. Fokus utförsåkning. Intervaller platt och utför på stadion.

Vecka 8. Förberedelsepass inför Vasaloppsveckan. Spårbyte. Avslutning med stafetter.

Vecka 9. Uppvärmningsövningar. Fokus på att repetera teknik och genomföra intervaller.

Vecka 10. Avslutning!

Preliminärt upplägg skidgrupp skate

OBS! ”Träningsgrupperna” har detta innehåll på uppvärmningen följt av intervaller av olika slag på alla tillfällen.

Vecka 2. Fokus på skidvana. Grunder skateåkning. Övningar för balans, rytm och tajming.

Vecka 3. Fokus växel 3 och enklare teknikintervaller.

Vecka 4. Fokus växel 4 och enklare teknikintervaller.

Vecka 5. Fokus växel 2 och enklare teknikintervaller.

Vecka 6. Fokus repetition alla växlarna. Intervaller med alla växlar.

Vecka 7. Fokus utförsåkning. Intervaller platt och utför.

Vecka 8. Förberedelsepass inför Vasaloppsveckan. Fokus snabbhet och spurter. Introduktion spårbyte. Impulsintervaller. Avslutning med stafetter.

Vecka 9. Fokus på att repetera alla växlarna och genomföra intervaller.

Vecka 10. Avslutning!

Personlig feedback utlovas vid varje träningstillfälle. Viss vallahjälp kommer att finns före varje träningstillfälle på tisdagar.

Ledare

Huvudansvarig är längdskidcoachen Kalle Gräfnings, 42 år. Kalle är utbildad längdskidtränare och idrottslärare, driver eget företag inom coachning/träning och ledarskap. Deltagit i världscupen och 4ggr topp 25 på Vasaloppet.

Övrigt

Vid brist på snö kommer träningspassen att bytas mot barmarkspass som är anpassade för längdskidåkning.

Löpande under kursen
Uppdaterad och mer utförlig information om varje träningstillfälle kommer att mailas ut löpande. Mer information kommer också på ”Längdskidcoachen Kalle Gräfnings” facebooksida inom kort.

Längdskidcoachen Kalle Gräfnings 2019

langdskidcoachenkalle@yahoo.se

070 - 639 63 85

Hör gärna av dig vid frågor:



    En webb av IT Falun